Training in het vraaganalyse instrument voor wijkteammedewerkers

De problemen die de wijkteammedewerkers tegenkomen zijn talrijk en heel divers. Het is haast onmogelijk om op al deze gebieden precies te weten waar je op moet letten om problemen te signaleren en om vervolgens zelf de juiste hulp te kunnen bieden. Waar liggen je grenzen, wanneer moet er doorverwezen worden? Hoe kan er binnen een wijkteam, met de vele verschillende achtergronden van medewerkers, eenduidig gecommuniceerd worden over casussen? Welke informatie moet bij een doorverwijzing meegestuurd worden naar de specialist? Dit zijn kwesties die spelen bij de wijkteams. Om hier ondersteuning in te bieden, is er, in opdracht van de gemeente Rotterdam, door de Yulius Academie in samenwerking met Bureau Frontlijn, het vraaganalyse instrument (VAI) ontwikkeld. Het VAI is een gestructureerd maar flexibel interview, zodat wijkteammedewerkers handvatten hebben hoe problemen uitgevraagd kunnen worden op gebieden waar zij minder expertise hebben. Vervolgens helpt het VAI bij de analyse van deze informatie. Uiteindelijk leidt dit tot een plan van aanpak. De hulpvraag en de wens van de cliënt staan hierbij centraal.

Binnen de academische werkplaats (deelproject ‘ruimte voor regie’) wordt er gewerkt aan de doorontwikkeling van het VAI, de training van de wijkteammedewerkers om met het VAI te werken, en het onderzoek naar onder andere de meerwaarde van het VAI, de gebruikerservaring en de implementatie. De medewerkers van de 16 wijken in de stadsdelen Feijenoord, IJsselmonde en Charlois zijn reeds getraind, medewerkers van de overige wijkteams worden momenteel getraind.

Problemen

Wijkteammedewerkers hebben alle problemen opgeschreven waar zij regelmatig mee te maken hebben.

De geaccrediteerde trainingen worden gegeven door trainers van de Yulius Academie, Bureau Frontlijn en de Horizon Academie. De opzet was interactief, waarbij door oefeningen duidelijk werd hoe divers de problematiek van de cliënten is , wat een wijkteammedewerker in huis moet hebben om dit állemaal te signaleren en dat er best een risico is op het hebben van blinde vlekken. Hiermee wilden we de deelnemers van de trainingen de toegevoegde waarde van het VAI laten ervaren. Vervolgens was er ruime gelegenheid om te oefenen met het VAI door middel van rollenspellen in kleine groepjes. Door ermee aan de slag te gaan, kwamen er vanzelf vragen uit de groep. Athanasios Maras, directeur van de Yulius Academie, was bij elke training aanwezig om vragen te beantwoorden en om de context van het VAI te toe te lichten.

De deelnemers aan de trainingen waren aan het begin soms nog sceptisch en kritisch, gedurende de training werd dat veelal een stuk minder.

Pluspunten en vragen over het VAI.

Pluspunten en vragen over het VAI volgens de wijkteammedewerkers.

Het is nu een kwestie van ermee aan de slag gaan en ervaren hoe het VAI ondersteunend kan zijn. Nu deze wijkteams getraind zijn, gaat het onderzoek naar het VAI van start. Onderzoekers van de Yulius Academie gaan, in samenwerking met de onderzoeksafdeling van de gemeente Rotterdam, evalueren hoe het VAI in de praktijk gebruikt wordt. Hieruit volgen aanwijzingen hoe het VAI verbeterd kan worden.

Voor meer informatie over het deelproject ‘ruimte voor regie’ of het vraaganalyse instrument, kunt u terecht bij Ingrid Kruizinga, senior onderzoeker bij de Yulius Academie – i.kruizinga@yulius.nl

 

Over de auteur Bekijk alle berichten

ST-RAW

ST-RAW

De academische werkplaats in Rotterdam ST-RAW wil jeugdigen en gezinnen meer gebruik laten maken van hun eigen kracht. Het motto: ‘zelfredzaam waar het kan, ondersteunen waar het hoort en doorpakken waar het moet.’